Sprawność ruchowa
-Dziecko jest bardziej ruchliwe i zwinne, potrafi samodzielnie organizować
sobie zabawy ruchowe -pod koniec 3 r. ż. dzieci zdobywają duża precyzje i
harmonie ruchów -ma wrażliwy kościec i słabą muskulaturę, co sprawia, że
jest nieodporny na wysiłek fizyczny, męczy go jednostajna pozycja ciała i
ten sam ruch wykonywany przez dłuższy czas -dajmy możliwość swobodnego
poruszania się na spacerze, wtedy maluch mniej się meczy i dłużej wytrwa na
spacerze -poszczególne zabawy ruchowe nie powinny trwać więcej niż 10 minut
i musza być przeplatane odpoczynkiem.
-dziecko musi często odpoczywać
-nierównomierne rozłożenie wysiłku i odpoczynku może doprowadzić do
niewłaściwej postawy ciała, ponieważ kręgosłup jest w fazie kostnienia i
łatwo dochodzi do deformacji

Rozwój emocjonalny
-U trzylatków są bardzo widoczne przezywane przez nie emocje, ponieważ
jeszcze nie potrafią ich tłumić i maskować -dzieci uzewnętrzniają swoje
uczucia poprzez swoje słowa i zachowanie -emocje u dzieci są gwałtowne i
krótkotrwałe
-szybko potrafi przejść od jednego nastroju do drugiego

Rozwój intelektualny
-Dziecko przechodzi z myślenia bazującego na metodzie prób i błędów do
myślenia opierającego się na pojmowaniu i przetwarzaniu informacji -są na
etapie myślenia konkretno – wyobrażeniowego -próbuje przewidywać
konsekwencje swoich działań i zachowań -uczy się rozwiązywania problemów
-coraz więcej jest w stanie zapamiętać, chętnie uczy się np. wierszyków na
pamięć -jest w stanie na krótko skoncentrować swoja uwagę

Rozwój sprawności językowych
-Dzieci znają już podstawy języka ojczystego od strony praktycznej
-potrafią sprawnie komunikować swoje potrzeby i spostrzeżenia -rozumieją
kierowane do nich wypowiedzi -maja jeszcze niewielki zasób słów -ich
wypowiedzi na ogół dotyczą wykonywanych bezpośrednio czynności

Rozwój moralny
-Dziecko nie ma jeszcze wyrobionego poczucia dobra i zła -jego zachowanie
uzależnione jest od wymagań stawianych przez dorosłych -dorosły jest dla
dziecka autorytetem i wzorem, który określa właściwe zachowania -dziecko
przejmuje wprowadzone przez dorosłych normy i zasady postępowania.

*Rozwój każdego dziecka przebiega indywidualnie i może odbiegać od podanych wyżej charakterystycznych cech.

Opracowanie Beata Bernaciak