Ogólna sprawność ruchowa
· Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych
· Ustawia się w parach, kole, rzędzie, gromadce, rozsypce.
· Wspina się na drabinki oraz różne sprzęty.
· Poprawnie wykonuje podskoki, zeskoki, przeskoki.
· Zachowuje równowagę przy chodzie po ławeczce.
· Rzuca piłką.
Samodzielność
· Dziecko załatwia potrzeby fizjologiczne.
· Potrafi wytrzeć sobie nos.
· Prawidłowo posługuje się sztućcami.
· Samodzielnie myje ręce.
· Podejmuje próby zapinania guzików i zasuwania suwaków.
· Ubiera samodzielnie podstawową garderobę.
Dojrzałość społeczna
· Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami.
· Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych.
· Szybko reaguje na polecenia nauczycielki.
· Przewodzi zabawie.
· Przestrzega zawartych umów.
· Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.
Sprawność manualna
· Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach.
· Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami.
· Rysuje prosty dom, postać człowieka.
Rozwój mowy i myślenia
· Prawidłowo wymawia wyrazy.
· Sprawne językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi.
· Potrafi uważnie słuchać opowiadań.
· Nazywa i wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności.
· Rozwiązuje proste zagadki o znanych przedmiotach, roślinach i zwierzętach.
· Potrafi ułożyć w kolejności obrazki historyjki składającej się minimum z 2 części.
· Składa obrazki pocięte na 3-6 części.
· Odtwarza wiersze i piosenki.
Czynności poznawcze
· Zna własne imię i nazwisko.
· Zna nazwę miasta, w którym mieszka
· Wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka.
· Rozpoznaje zmiany zachodzące w przyrodzie i wiąże je z aktualną porą roku.
· Określa podstawowe zjawiska atmosferyczne i wiąże je z aktualną porą roku.
· Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje.
· Wyróżnia części roślin– łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń.
· Rozróżnia kolory.
Obszar edukacji matematycznej
· Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni (przód tył, góra– dół, przed siebie– za siebie, w bok).
· Posługuje się określeniami odnoszącymi się do położenia przedmiotów w przestrzeni (daleko– blisko, dalej– bliżej, wyżej– niżej)
· Dokonuje globalnej oceny ilościowej, stosując określenia: mniej, więcej, tyle samo .
· Stosuje określenia: cięższy, lżejszy, waży tyle samo.
· Porównuje liczebność zbiorów łącząc w pary, posługuje się określeniem para.
· Nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt.
· Klasyfikuje przedmioty wg jednej lub więcej cech (przeznaczenia, wielkości, koloru).
· Posługuje się liczebnikami 1-4.
· Posługuje się określeniami: pusty, pełny.
Dziecko może:
· rysować to, co mu podpowiada wyobraźnia (zwierzęta na podobieństwo ludzi, niebieską trawę, różowe niebo);
· bać się: odgłosu pracujących silników, ciemności, dzikich zwierząt, wieczornych wyjść rodziców z domu;
· przeciwstawiać się poleceniom osób dorosłych (nie skutkują nawet surowe kary);
· reagować w sposób, nad którym trudno zapanować ruchowo (bić, kopać, rzucać, niszczyć, uciekać) i emocjonalnie ( głośny śmiech na przemian z napadami złości);
· interesować się sprawami rozmnażania i ciała ( pokazywać sobie wyposażenie płciowe, doszukiwać się różnic i podobieństw, podglądać w toalecie);
· używać wulgaryzmów;
· prezentować różnego rodzaju manieryzmy (chrząknięcia, mlaskania, pokasływania, poprawianie ubrania, pociąganie się za nos, uszy, mrugać oczami, podskakiwać, pokrzykiwać).
*Rozwój każdego dziecka przebiega indywidualnie i może odbiegać od podanych wyżej charakterystycznych cech.
Najnowsze komentarze