WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE

· jest wzrostu około 107-110 cm,

· ma niezbyt twardy kościec i stosunkowo słabe mięśnie,

· nie usiedzi długo na jednym miejscu,

· często zmienia pozycje; podpiera się, kładzie na stoliku,

· woli pracować leżąc na podłodze niż siedzieć przy stoliku,

· lubi ruch, jest aktywny,

· ma jeszcze słaby nadgarstek,

· nie potrafi jeszcze odraczać zaspakajania potrzeb biologicznych,

· czasami staje się marudny lub pobudzony z powodu zmęczenia lub głodu, ale nie potrafi jeszcze uświadomić sobie tego,

· nie uświadamia sobie, że źle, widzi lub źle słyszy

 

Motoryka duża

· pięciolatek jest dzieckiem ruchliwym; biega, skacze, wspina się na drabinki, przeplotnie,

· huśta się na huśtawce, uczy się samodzielnego rozhuśtania się,

· ma rozwiniętą koordynację ruchów i koordynację wzrokowo-ruchową,

· zaczyna uczyć się jeździć na rowerze na dwóch kołach,

· zwinnie biega,

· skacze na dwóch nogach przed siebie, skacze na jednej nodze w miejscu,

· stoi przez około 15 sekund z zamkniętymi oczami, nieruchomo na obu nogach,

· raczej nie chwiejąc się i nie wypadając z trasy, przechodzi po wąskiej dróżce o szerokości około 25cm,

· utrzymuje równowagę przy pomocy rąk,

· robi przysiady samodzielnie; podnosząc się z nich, może nieco chwiać się,

· dość szybko, bez trzymania się poręczy, wchodzi i schodzi ze schodów naprzemiennie,

· uczy się zwracać uwagę na inne dzieci.

 

WŁAŚCIWOŚĆI SPOŁECZNE

· próbuje bawić się zgodnie z innymi, bez ciągłych konfliktów, bójek, skarg,

· rzadziej obraża się, złości, płacze,

· bawi się w grupce,

· zaczyna przejmować się uczuciami innych rówieśników: pociesza, pomaga, okazuje współczucie,

· tak jak inni dokucza i przezywa niektóre dzieci

 

WŁAŚCIWOŚĆI PSYCHICZNE

Uwaga

· jest mimowolna, krótkotrwała, niepodzielna,

· koncentracja uwagi jest tak silna na ważnym dla dziecka zadaniu, że nie odbiera wówczas innych bodźców

Pamięć

· jest mimowolna, mechaniczna, krótkotrwała

Spostrzeżenia dotykowe

· dostarczają informacji dotyczących powierzchni różnych rzeczy i sprzętów oraz takich zależności, jak: większe- -mniejsze, dalej-bliżej, wyżej- -niżej, ciężej-lżej

Spostrzeżenia wzrokowe

· na obrazkach pięciolatek spostrzega do kilkunastu elementów,

· spostrzega w sposób na tyle analityczno -syntetyczny, że potrafi : różnicować kształty liter drukowanych, cyfr i kształty podstawowych figur geometrycznych,

· potrafi konstruować proste budowle według załączonego wzoru,

· spostrzega od 5 do około 8 różnic między podobnymi obrazkami,

· spostrzega podstawowe części człowieka

Spostrzeżenia słuchowe

· rozumie czytany tekst,

· lubi słuchać, kiedy mu się czyta

· w wyuczonym wierszu odtwarza rymy,

· potrafi podzielić zdanie na trzy lub czterowyrazowe części,

· potrafi podzielić wyraz na dwie, trzy sylaby,

· potrafi wydzielić samogłoskę i spółgłoskę w nagłosie,

· nie wyodrębnia jeszcze głosek w wygłosie,

· potrafi tworzyć i odtwarzać proste rymy

 

Motoryka mała

· sprawnie łączy klocki typu lego,

· wylepia z plasteliny,

· nawleka korale na żyłkę,

· przykleja naklejki,

· przycina nożyczkami papier, –

· drze papier na małe kawałki i wykleja nim kontury

 

Czynności grafomotoryczne

· prawidłowo trzyma ołówek,

· rysuje linie pionowe, poziome i ukośne,

· odwzorowuje koło, krzyżyk, kwadrat, proste szlaczki,

· koloruje obrazki, wypełnia kolorem kontury,

· rysuje rysunek zgodny z podanym tematem, –

· maluje farbami, używa pędzla i innych przyborów

 

Czynności samoobsługowe

· samodzielnie rozbiera się

· może mieć kłopoty z samodzielnym ubieraniem się

· je łyżką, widelcem, raczej nie posługuje się nożem, pije z kubka, trzyma w ręce i je kanapkę, sprząta ze stołu,

· potrafi umyć i wytrzeć ręce, buzię,

· myje zęby pod kontrolą.

 

 

EMOCJE

· spontaniczne, wyraziste, silne, gwałtowne, trudne do opanowania przez dziecko, zwykle krótkotrwałe; gdy zostawia się dziecko

· w spokoju, to zazwyczaj mijają szybko,

· zmienne ¨stosunkowo łatwo płacz przechodzi w śmiech i odwrotnie,

· zaczyna rozumieć, że rodzice przyjdą po nie do przedszkola,

· zaczyna liczyć się z rówieśnikami i chcąc się z nimi bawić, coraz rzadziej obraża się, złości, płacze,

· zaczyna przewidywać reakcje dorosłych

 

Myślenie

· pięciolatek ma duże trudności z przyswajaniem informacji dotyczących przestrzeni i czasu, ale zna i różnicuje pory roku,

· potrafi porównywać przedmioty, kształty ze względu na ich różnice lub podobieństwa,

· potrafi klasyfikować biorąc pod uwagę dwa, trzy kryteria ¨ myśli często w sposób skojarzeniowy,

· myślenie życzeniowe jest zwykle dla dziecka myśleniem prawdziwym,

· w myśleniu nie uwzględnia jeszcze przekształceń materiału

Myślenie matematyczne

· dziecko pięcioletnie przelicza zbiór składający się z około 10 elementów,

· wie, że ostatni liczebnik odnosi do wielkości zbioru,

· potrafi na polecenie dokładać i zabierać liczmany,

· rozumie pojęcia: więcej, mniej, tyle samo,

· nie rozumie jeszcze pojęć: o tyle więcej, o tyle mniej, tyle razy mniej lub więcej

 

Mowa

· prawidłowo wymawia głoski,

·nazywa przedmioty, czynności sytuacje, potrafi je opisać przy pomocy przymiotników,

· wypowiada się zdaniami,

· rozumie treść poleceń,

· pyta o nieznane słowa

*Rozwój każdego dziecka przebiega indywidualnie i może odbiegać od podanych wyżej charakterystycznych cech.

Opracownie  Beta Bernaciak na podst.”Diagnoza przedszkolna”  pod redakcją KO w Bydgoszczy i K- PCEN w Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku