WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE
· rosną stopy i powoli zanika płaskostopie (kości stóp wysklepiają się),
· wydłużają się i twardnieją kości kończyn,
· rosną zęby stałe,
· zmieniają się proporcje ciała,
· powoli kształtuje się większa odporność na zmęczenie związane z dłuższym przebywaniem w jednej pozycji,
· rozpoczyna się pierwszy etap kostnienia nadgarstka (część chrząstek zamienia się w kości)
· ruchy dłoni stają się bardziej odporne na męczenie;
· poprawia się płynność i szybkość ruchów rąk
· dziecko łatwiej uczy się pisania w linijkach i łączenia liter,
· zaczyna także ładniej rysować,
· lepiej wycina,
· może nauczyć się wiązania kokardki itp.
· do rozwoju kości dopasowuje się układ mięśniowy,
· mięśnie stają się silniejsze (wzrasta siła skurczu), są bardziej odporne na zmęczenie, wzrasta siła zwieraczy – dziecko nie musi już tak często załatwiać potrzeb fizjologicznych,
· rozwijają się wszystkie narządy wewnętrzne; lepiej pracuje serce, płuca (lepsze dotlenienie) i jednocześnie rośnie potrzeba ruchu,
· zwiększa się pojemność żołądka (zmniejsza się częstotliwość przyjmowanie pokarmów, a zwiększa się objętość przyswajanej
· jednorazowo porcji),
· dzieci stają się bardziej odporne na choroby
Zmiany związane z płcią
· następuje początek kształtowania się trzeciorzędnych cech płciowych, u chłopców powoli rozwija się pas barkowy, u dziewcząt pas miednicowy, u chłopców bardziej niż u dziewcząt grubieją kości długie; do tych zmian dopasowuje się układ mięśniowy,
· pojawia się głód ruchu, ogromna potrzeba biegania, skakania, siłowania,
· dziewczynki preferują aktywność ruchową wymagającą większej precyzji,
· kościec ( także kości i mięśnie dłoni) kształtuje się około 1,5 do 2 lat, dłużej u chłopców niż u dziewcząt, w związku z tym dziewczynki bardziej niż chłopcy lubią rysować, wycinać, malować,
· u dziewczynek powoli zaczyna powstawać podściółka tłuszczowa
Zmiany w układzie nerwowym
· są istotne i decydują o różnicach między dziećmi młodszymi a starszymi,
· wydłużają się wypustki komórek nerwowych, dojrzewają drogi nerwowe, dzięki czemu poprawia się szybkość i dokładność
· przewodzenia impulsów, wzrasta ilość połączeń nerwowych, poprawia się koordynacja ruchów,
· dojrzewają receptory zmysłów, pojawia się ostrość wzroku, wrażliwość na barwy,
· polepsza się zdolność odbioru bodźców słuchowych
· dzieci odbierają dokładniejsze informacje z otoczenia, dojrzewają okolice ruchowe kory mózgowej, polepsza się koordynacja i płynność (również ręki)
· dojrzewają struktury kory mózgowej odpowiedzialne za czynności typowo szkolne,
· poprawia się wzrokowe i słuchowe spostrzeganie analityczno -syntetyczne,
· dojrzewają te struktury kory mózgowej, które odpowiedzialne są za procesy myślowe; obserwuje się początki myślenia
· konkretno -wyobrażeniowego operacyjnego na konkretach,
· dojrzewa cały układ nerwowy w tym kora mózgowa, dzięki czemu poprawia się zdolność do skupiania uwagi (początki uwagi dowolnej) i poprawia się zdolność zapamiętywania; lepsza jest pamięć trwała, sprawniej przebiegają procesy pobudzania i hamowania
WŁAŚCIWOŚĆI SPOŁECZNE
· powoli wzrasta antagonizm pomiędzy chłopcami a dziewczynkami; poczucie my chłopaki, my dziewczyny ułatwia integrację dzieci określonej płci, akceptację własnej płci i stopniowe uczenie się męskich i kobiecych ról społecznych,
· chłopcom mniej sprawnym dokucza się
EMOCJE
· ma mniej dojrzały układ nerwowy niż siedmiolatek i z tego powodu silniej reaguje emocjonalnie,
· wszystkie emocje, te pozytywne, a tym bardziej negatywne oraz duża liczba różnorodnych bodźców, stanowią dla organizmu ogromny wydatek energetyczny,
· rozregulowuje się jego funkcjonowanie (staje się płaczliwe, drażliwe, nieznośne, agresywne itp.)- można pomóc mu, dostarczając mu owoców, kawałka czekolady, kanapkę itp. (glukoza i magnez) oraz stwarzając sytuacje ułatwiające wyciszenie się – elementy relaksacji
WŁAŚCIWOŚĆI PSYCHICZNE
Uwaga
· jest jeszcze – mimowolna, tzn. bodźce z otoczenia odwracają uwagę od tego, co dzieje się na zajęciach; czas uwagi jest ciągle jeszcze krótki (ok. 15 min.),
· dziecko nie potrafi skupić się na wykonaniu kilku czynności jednocześnie,
· dość silna koncentracja uwagi szybko wywołuje zmęczenie
Przeważa wciąż pamięć
· mechaniczna, dlatego nowe treści powinny być często powtarzane i utrwalane z wykorzystaniem wielu zmysłów
Ruch
· sześciolatek ma jeszcze słaby kościec i słabe mięśnie, musi często zmieniać pozycje
Myślenie
· większość dzieci nie ma jeszcze ukształtowanej odwracalności myślenia, nie potrafi odwrócić procesu przekształceń,
· nie ma jeszcze ukształtowanych pojęć czasowych.
Pisanie
· dzieci mają wciąż silne napięcie mięśniowe rąk, palców, nadgarstka, przedramienia, barków,
· ruchy rąk u większości dzieci nie są jeszcze płynne,
· występuje geometryzacja i brak precyzji
Stosunki przestrzenne
· dzieci mają jeszcze kłopot z oceną stosunków przestrzennych, np.: prawo, lewo, obok, za,
· wymagają wielu ćwiczeń typu zabawowego, które ułatwią późniejsze spostrzeganie
Słuchanie
· dzieci dzielą zdania na wyrazy,
· analizują i syntezują sylaby w wyrazach,
· wysłuchują głoski w nagłosie
Spostrzeżenia zmysłowe i wyobrażenia
· dominuje myślenie przedoperacyjne, konkretno- -wyobrażeniowe.
*Rozwój każdego dziecka przebiega indywidualnie i może odbiegać od podanych wyżej charakterystycznych cech.
Opr. B. Bernaciak na podst.”Diagnoza przedszkolna” pod redakcją KO w Bydgoszczy i K- PCEN w Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku
Najnowsze komentarze