Drodzy Rodzice , w tym roku ruszamy z nowym projektem czytelniczym „Przedszkolak w świecie liter”. W tym artykule chciałam pokrótce wyjaśnić na czym ten projekt ma polegać. Założeniem przedszkola jest nauka liter, czytania przez zabawę już od 3 roku życia. Będziemy używać różnych metod nauki, począwszy od czytania globalnego ( czyli nauki odczytywania słowa jako znaku graficznego)  

Jak wpływa metoda nauki czytania globalnego na rozwój mózgu? 

Czytanie holistyczne stymuluje rozwój mózgu – dostarcza bodźców do rozwoju wzroku, słuchu i mowy. Dzieci uczone czytania we wczesnym dzieciństwie są spostrzegane jako inteligentniejsze niż rówieśnicy. Dzieci uczone globalnie łatwiej uczą się czytać w językach obcych. W zależności od przyjętej metody, czytanie holistyczne może rozwijać naturalne zdolności każdego małego dziecka oraz myślenie operacyjne. 

Czytanie globalne wspiera rozwój neurologiczny małego dziecka, zapobiegając dysfunkcjom rozwojowym takim jak dysleksja, dysgrafia, problemy z pamięcią i skupieniem uwagi.1 

Czytanie globalne można wprowadzić tak naprawdę już od urodzenia dziecka, nie mniej jednak to jak szybko i jak efektywnie ono się uczy zależy od jego wrodzonych predyspozycji, oraz od stopnia rozwoju mózgu. 

Wykorzystujemy też metodę czytania Pani Ireny Majchrzak, która dzieli proces uczenia na  

etapy: 

Etap pierwszy – inicjacja ( dzieci 3 letnie)  

Dziecko dowiaduje się, że może być wyrażone za pomocą liter- może być „napisane i przeczytane”. Zauważa, że każdy napis się różni. 

Etap drugi – ściana pełna liter ( Dzieci 4 letnie) 

Umieszczamy na ścianie cały alfabet pisany i drukowany z dużymi i małymi literami. Nazywa się to wizualny system dydaktyczny- „Ściana pełna liter”. 

Etap trzeci – nazywanie świata ( dzieci 5 letnie) 

 

„Nazywanie świata” należy rozumieć jako akt nadawania przedmiotom z otoczenia ich symbolicznych pisemnych reprezentacji. Światem jest najpierw sala przedszkolna i wszystko, co się tam znajduje. Potem rozszerza się zakres i światem jest dom, rośliny, zwierzęta, itd. 

Etap czwarty – sesje czytania ( dzieci 6 letnie) 

Dominującą formą tego etapu są gry czytelnicze. Mogą przybierać formy zabaw polegających na: 

 

  • dopasowywaniu wyrazów (później zdań) do odpowiadających im ilustracji;
  • inscenizacji np. „oto lala, która siedzi u lekarza”;
  • wykonywaniu poleceń nauczyciela napisanych na kartce;
  • odczytywaniu zagadek i udzielaniu odpowiedzi w formie słownej lub plastycznej;
  • układaniu zdań w historyjki, opowiadania;

 

Zachęcam również rodziców do zabaw z literami w domu, poniżej zamieszczam linki do przykładowych zabaw: 

 

https://zdobywcywiedzy.pl/zabawy-z-literkami-w-przedszkolu/ 

https://mojedziecikreatywnie.pl/kategorie/poznajemy-litery/ 

http://kolorowy-swiatdzieci.blogspot.com/2015/02/pomysy-na-zabawy-z-literkami.html 

 

Opracowała: Kamila Garczarek