ĆWICZENIA DOSKONALĄCE KONCENTRACJĘ UWAGI

· układanie tangramów, puzzli, kompozycji według wzoru,

· wpatrywanie się w wyznaczony punkt przez coraz dłuższy odcinek czasu,

· odtwarzanie z pamięci wcześniej obserwowanych przedmiotów (słownie lub rysunkowo),

· wyszukiwanie szczegółów na rysunkach lub różnic między ilustracjami,

· rysowanie w obrębie konturów, kopiowanie przez kalkę, rysowanie po śladzie, rysowanie oburącz, kolorowanie drobnych elementów, labirynty,

· kolorowanie mandali, składanie papieru (origami),

· odtwarzanie z pamięci układów klocków,

· składanie całości obrazka z części,

· rozwiązywanie zagadek, rebusów,

· tworzenie nowych wyrazów z liter wyrazu po ich przestawieniu,

· wyszukiwanie ukrytego wyrazu w innym wyrazie,

· słuchanie tekstów czytanych głośno przez osobę dorosłą z jednoczesnym śledzeniem tekstu, po czym – opowiadanie treści, układanie planu wydarzeń,

· lepienie z plasteliny, malowanie farbami na szkle, nawlekanie koralików,

· sekwencje – zapamiętywanie kolejności podawanych cyfr, wyrazów,

· zabawy matematyczne typu: odliczanie od 10 wstecz, albo co 2.

PROPOZYCJE GIER I ZABAW Z DZIECKIEM

– wspólna gra w: szachy, warcaby, bierki, memory, scrabble, domino,

– zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie,

– zabawa w kończenie słów (dodawanie sylaby),

– „MOJE CIAŁO”

Nazywamy szybko i wskazujemy na sobie części ciała. Dziecko ma je wskazywać na sobie. Dla zmylenia, co jakiś czas wskazujemy cześć ciała inną niż wymieniamy – zadaniem dziecka jest wskazywać prawidłowo na podstawie usłyszanej instrukcji słownej.

– „KLAŚNIJ, GDY…”

Wymieniamy ciąg słów. Na ustalone wcześniej słowo lub grupę słów dziecko ma klasnąć, np. na słowo: lampa. Możemy też przypisać szeregowi słów określone działania, np. : lampa – klaśnięcie, stół – tupnięcie itd.

– „CO WIDZIAŁEŚ?”

Pokazujemy dziecku ilustrację i prosimy, aby przez 30 sekund uważnie jej się przyglądało. Następnie bierzemy ilustrację i zadajemy pytania z nią związane.

– „TIK – TAK”

Rodzic prosi, by dziecko przez określony czas (rozpoczynamy od 10 sekund) śledziło ruch wskazówki sekundnika.

– RYMOWANKI I RYSOWANE SZLACZKI

Dziecko powtarza po rodzicu krótkie rymowane wierszyki, wyliczanki, uczy się ich na pamięć, wykonuje do nich ilustracje.

– „RYSOWANE WZORY”

Dziecko siedzi na podłodze. Zamyka oczy. Rodzic rysuje mu na plecach np. domek, słońce, itp. Następnie rodzic pyta, co zostało narysowane. Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć na pytanie – czynność powtarzamy.

– „DŹWIĘKI Z OTOCZENIA”

Dziecko zamyka oczy. Prosimy, aby skoncentrowało się na dochodzących dźwiękach z otoczenia. Dajemy dziecku czas na wsłuchanie się. Następnie pytamy: Co słyszysz? Jaki dźwięk najbardziej ci się podoba? Co cię drażni? Jaki głos jest najgłośniejszy? Jaki głos jest najcichszy? itp.

Inny wariant – w ustalonej kolejności wytwarzamy różne dźwięki. Dziecko ma zapamiętać i podać w kolejności co słyszało.

– „CO SIĘ ZMIENIŁO ? ”

Rozkładamy przed dzieckiem, w jednej linii kilka przedmiotów. Dajemy mu chwilę na dokładne przyjrzenie się kolejności ich ułożenia. Następnie zasłaniamy dziecku oczy i zabieramy jakiś przedmiot. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, który przedmiot został zabrany. Liczba przedmiotów wykorzystanych w zabawie jest uzależniona od wieku dziecka. Zaczynamy od 3-4, stopniowo zwiększając ich liczbę.

– PIŁKI-WIZUALIZACJA

Rodzic mówi powoli, a dziecko w wyobraźni tworzy obraz: „Wyobraź sobie żółtą piłkę. Po jej lewej stronie umieść niebieską, a po prawej czerwoną. Między żółtą a niebieską umieść fioletową. Na prawo od czerwonej pomarańczową, itp. Następnie dziecko może spróbować narysować stworzony w wyobraźni obraz.

Opracowała: psycholog – Martyna Jarosz